Muutoksia vapaaehtoisten yksilöllisten eläkesäästöjen verotukseen 1.1.2027 alkaen
Henkilökohtaisten vapaaehtoisten yksilöllisten eläkevakuutusten verokohtelu muuttuu 1.1.2027 alkaen, mutta yritysten maksamien työntekijöille ottamien vapaaehtoisten yksilöllisten eläkevakuutusten verokohteluun ei tule muutoksia vaan maksut ovat jatkossakin verovähennyskelpoisia.
Muutos perustuu eduskunnan hyväksymään ja kesäkuussa 2025 vahvistettuun tuloverolain muutokseen.
Vuoden 2026 loppuun asti maksetut henkilökohtaisen vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen maksut ovat edelleen verovähennyskelpoisia nykyisten sääntöjen mukaisesti enintään 5 000 euroon asti vuodessa. Jos työnantaja on maksanut yrityksen ottamaan yksilölliseen eläkevakuutukseen maksuja vuonna 2026, vähennysoikeus on enintään 2 500 euroa.
Vasta 1.1.2027 alkaen maksettavat maksut eivät ole enää verovähennyskelpoisia. Kun eläkettä myöhemmin nostetaan, 1.1.2027 jälkeen maksettuihin maksuihin perustuvasta eläkkeestä verotetaan ainoastaan tuotto pääomatulona, ja maksetun pääoman palautus on verovapaata. Ennen vuotta 2027 maksettujen maksujen ja maksujen perusteella kertyneen eläkkeen verokohtelu säilyy ennallaan.
Lakimuutoksen yhteydessä säädetään lisäksi siirtymäsäännöksestä, jonka mukaan vapaaehtoinen eläkevakuutus, jonka kokonaisarvo on enintään 5 000 euroa lain voimaantulohetkellä (1.1.2027), voidaan nostaa kokonaisuudessaan kertasuorituksena vuosien 2027–2028 aikana. Nosto-oikeus ei koske vakuutuksia, joiden eläkenostot on aloitettu.
Muutos koskee henkilökohtaisia vapaaehtoisia yksilöllisiä eläkevakuutuksia. Olemassa olevat sopimukset jatkuvat normaalisti, eikä muutos edellytä välittömiä toimenpiteitä. Jos et halua jatkaa vakuutusmaksujen maksamista, sinulla on oikeus keskeyttää maksut vakuutussopimuksessa sovittujen ehtojen mukaisesti.
Lisätietoja saat tarvittaessa omalta vakuutusneuvojaltasi.